ניהול הזמן במבחן אמיר

 

רוב המבחנים בהם אנו נתקלים בימי חיינו – מבחני בגרות, מבחנים באוניברסיטה, מבחן תיאוריה – הם כאלו המאפשרים חשיבה ממושכת, התלבטות, בדיקה חוזרת, כתיבת טיוטות וכו'. אלא שמבחן אמיר אינו מאפשר את הפריווילגיות האלה. אופיה של הבחינה מחייב אותנו להתייחס לנושא הזמנים. 

 

פרק במבחן אמיר מכיל בין 27 ל-29 שאלות, ואילו הזמן הניתן לנו בכדי לפתור כל פרק הוא 25 דקות בדיוק. מכאן, שהזמן הממוצע שיש כדי לפתור כל שאלה במבחן נע בין 51 ל-56 שניות. נתון זה לא מובא כדי להלחיץ אף אחד, אלא כדי להבהיר את ההשפעה האדירה שיש לניהול זמנים נכון על ההצלחה במבחן.

 

איך לעמוד בזמנים?

השלכה אחת של האמור לעיל היא מובנת מאליה – בזמן המבחן יש לעבוד מהר. ועל אף שחשיבה מהירה אינה תכונה שכולנו ניחנו בה באופן טבעי, זו בהחלט יכולת שניתן וצריך לשפר באמצעות תרגול. נאמר שתרגלנו 100 שאלות השלמת משפטים. אפילו אם שיפרנו את זמן הפתרון בכמה שניות בלבד לכל שאלה, בפרק שלם זה יכול להצטבר לכמה דקות.

 

מלבד תרגול, שני תנאים נוספים לשיפור זמן העבודה הם: הרחבה גדולה ככל האפשר של אוצר המלים, ושיפור מהירות הקריאה באמצעות קריאה יומיומית של ספר באנגלית. שכן שני גורמים בלבד מאטים אותנו בבואנו לפתור שאלות באנגלית – נסיון מועט בקריאה ואי-הכרת מילים רבות. עלינו לשאוף, אם כן, למזער את הנזקים של שני המכשולים האלה. לא רק כדי שנדע לענות על שאלות, אלא כדי שנדע לענות עליהן מהר.

 

המלצה לניהול הזמן בפרק

ראשית נציין את חשיבות השימוש בסטופר בבחינה. השימוש בסטופר יאפשר לנו להיות "עם היד על הדופק" ולתכנן את הזמן שאנו מקציבים לכל סט שאלות.


סיבה שנייה להשתמש בסטופר היא לצורך הרגעה. זה אולי נשמע מצחיק, אבל הצצה בסטופר יכולה להרגיע אותנו. זאת, מפני שללא סטופר אנו מרגישים שעבר יותר זמן ממה שעבר באמת. לאחר 10 דקות, אנו מרגישים שכבר עברה רבע שעה. מבט בסטופר מרגיע אתנו. חשוב לציין שלא ניתן להשתמש בסטופר של הטלפון הסלולרי בזמן הבחינה.

 

משך הזמן שמומלץ להקדיש לכל סט שאלות:

 

 סט

 זמן מומלץ

 השלמת משפטים

 5 דקות

 ניסוח מחדש

 8 דקות

 הבנת הנקרא (שני קטעים)

 2X6=12 דקות

 סה"כ

 25 דקות

 

שימו לב, זוהי המלצה בלבד. משך הזמן המתאים לכל סט משתנה מנבחן לנבחן. תוכלו לבדוק מה היא חלוקת הזמן המתאימה לכם רק לאחר שתתרגלו מספר סימולציות.

 

מה עושים אם לא מספיקים לסיים את פרק?

על אף כל האמור לעיל, גם לאחר הכנה ממושכת ומאומצת, חלק גדול מהנבחנים לא מספיקים לענות על כל השאלות בפרק. עובדה זו לא צריכה לייאש אותנו מלנסות – הרי שיפור מהספק של 15 שאלות בפרק להספק של 22 שאלות הוא כשלעצמו מצוין. אנו מציינים עובדה זו כדי להסביר שלצד השאיפה להספיק כמה שיותר שאלות, יש לקחת בחשבון שיתכן ולא נצליח. במקרה כזה, עלינו לשאול את עצמנו שאלה חשובה – על איזה שאלות נעדיף לוותר?

 

הכלל המנחה לגבי עניין זה הוא פשוט – היות וכל השאלות בפרק שוות זו לזו מבחינת הציון, נעדיף לוותר על השאלות הקשות ביותר. והיכן השאלות הקשות ביותר בפרק? בסוף סט "השלמת משפטים" ובסוף סט "ניסוח מחדש" (כיוון שבשני הסטים האלה השאלות מסודרות לפי סדר קושי עולה). המשוואה היא כזו: תמיד נעדיף לפתור שאלה בהבנת הנקרא על פני שאלה מאוחרת בכל אחד מהסטים הראשונים.

 

כאן המקום להזכיר שוב שגם אם דילגנו על שאלה, לא נשאיר אותה ללא סימון. כידוע, לא מורידים נקודות על תשובות לא נכונות, וגם במקרים בהם ניחשתם, כל עוד ניחשתם את התשובה הנכונה, עדיין תזכו בנקודות. לכן, כדאי לנחש!

 

מבחנים לדוגמא באתר פטור

פתרון מבחני אמיר לדוגמא הוא ללא ספק ההכנה הטובה ביותר למבחן. באתר תמצאו מספר סימולציות של פרקים מלאים. לצד הפרק מופיע שעון שסופר את הזמן לאחור. סה"כ 25 דקות לפרק. בכל פעם שאתם פותרים פרק, קחו בחשבון את נושא הזמנים, ובדקו את עצמכם: אם סיימתם את כל השאלות, מצויין! אך במקרה שלא הספקתם לסיים את השאלות בזמן, בפרק הבא ותרו על השאלה האחרונה של השלמת משפטים וגם על האחרונה בסט ניסוח מחדש. אם זה עדיין לא מספיק, בפעם הבאה ותרו גם על אלה שלפניהן. ההפסד אינו גדול – מדובר ממילא בשאלות קשות, שהסיכוי לפתור אותן קטן יחסית, אך הרווח הוא משמעותי – בזמן שחסכתם, תוכלו לפתור יותר שאלות פשוטות יותר.

 

מוכנים? היכנסו:

מבחני אמיר לדוגמא